PDF

Ongesteldheidstips: menstruatiepijn verlichten en fris blijven

Ongesteldheidstips: menstruatiepijn verlichten en fris blijven
Edet Ultra Soft toiletpapier

Ongesteldheid komt altijd met een paar uitdagingen, maar dat betekent niet dat je je niet goed kunt voelen tijdens je menstruatie. Van advies over goede hygiëne tijdens je ongesteldheid tot tips tegen menstruatiepijn – met deze vijf tips voel je je de hele maand zelfverzekerd en fris.

Eet gezond

Hoewel het verleidelijk is om naar een chocoladereep te grijpen als je ongesteld bent, kunnen erg zoete, zoute en vette voedingsmiddelen je symptomen juist erger maken. De eerste van onze tips voor als je ongesteld bent is dus om veel vers fruit en groene groente te eten. Fruit en groente zorgen er bovendien voor dat je meer water binnen krijgt. Vind je het moeilijk om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te halen? Maak dan eens een groene smoothie.

Drink veel water

Heb je een opgeblazen gevoel en buikpijn? Menstruatietips kunnen zo simpel zijn als ‘drink meer water’. Het klinkt misschien raar, maar dit is vooral het geval als je veel water vasthoudt. Hoe meer water je namelijk drinkt, hoe beter je lichaam dit ook weer kan afvoeren. Probeer ongeveer acht glazen water per dag te drinken en dat opgeblazen gevoel zal snel verdwijnen. Vervang frisdrank en dranken met cafeïne, zoals koffie en zwarte thee, door kruidenthee, melk of water. Cafeïne kan er ook voor zorgen dat je water vasthoudt en kan kramp en de bijbehorende pijn verergeren.

Blijf actief

Je hebt misschien helemaal geen zin om te bewegen als je erge buikpijn hebt, maar onze menstruatietips zijn niet compleet zonder deze: blijf actief! Beweging kan die krampen namelijk juist verlichten. Stilzitten kan je buikpijn erger maken, maar een paar simpele oefeningen zullen je bloedsomloop stimuleren en je sneller van de pijn af helpen. Het is hierbij niet nodig om je erg in te spannen. Probeer bijvoorbeeld eens een van de volgende activiteiten:

  • Stretchen
  • Wandelen
  • Zwemmen
  • Yoga
  • Dansen

Als je er wel zin hebt, is dit juist een goede tijd om te trainen met gewichten. Je lichaam gebruikt namelijk eiwitten om spieren op te bouwen, en omdat je minder progesteron in je lichaam hebt wat eiwitten afbreekt, zijn er meer eiwitten aanwezig in je lichaam wanneer je ongesteld bent. Je kunt deze dagen dus perfect gebruiken om sterker te worden!

Zorg voor goede hygiëne

Goede hygiëne is een van de belangrijkste tips als je ongesteld bent. Regelmatig je maandverband of tampon verwisselen is niet alleen essentieel om je fris te voelen, maar ook voor je gezondheid! Wees extra lief voor jezelf met extra zacht toiletpapier, zoals Edet Ultra Soft, en gebruik vervolgens doorspoelbaar Edet vochtig toiletpapier om je extra schoon te voelen. Misschien vind je het tijdens je menstruatie ook fijn om vaker te douchen of een lekker heet bad te nemen – warmte (een kruik werkt ook!) en ontspanning zijn ook twee van die simpele menstruatiepijntips.

Wees eerlijk

Voel jij je altijd extra emotioneel als je ongesteld bent? Tips om je gemoedstoestand te verbeteren zijn net zo belangrijk als menstruatiepijntips! Je hebt vast wel iemand in je leven tegen wie je lekker aan kunt zeuren - of dit nu je moeder, vader, broer, zus, vriend of vriendin is. Ze kunnen met je meeleven, je een zorgzame knuffel geven of aansluiten bij een filmmarathon.

Ben je ongesteld? Deze tips tegen menstruatiepijn en voor goede hygiëne helpen je deze tijd van de maand door te komen met een stuk minder ongemak en meer zelfvertrouwen. Vergeet niet om deze menstruatietips ook met je vriendinnen te delen!


Vond je dit artikel nuttig?Bedankt voor je feedback!
of
Heb je een vraag over dit onderwerp? Neem contact met ons op